maandag 31 oktober 2011

Maandag

Maandag is mijn vrije dag. Vandaag besluit ik, net als op veel andere maandagen, me toch maar vast voor te bereiden op de werkweek die komen gaat. Het geeft rust tijdens de werkdagen en bovendien heb ik nog een ICT-klusje te doen. Mijn eigen kinderen zijn weer naar school, de zon schijnt, het is stil in huis.

Op dinsdag werk ik sinds eind september in de bovenbouw. De tweedejaars stagiair neemt veel van de lessen voor zijn rekening, maar ik wil wel weten wat hij gaat doen. De collega die dinsdag vrij is, zal vanmiddag de dag met hem doornemen. Vanmiddag zal ik van hem het programma per e-mail krijgen. Ook de persoonlijke doelen van de stagiair en een aantal inhoudelijke doelen zal ik per e-mail ontvangen. Daar moet ik dus vanavond nog even naar kijken. Dinsdagmiddag ga ik een uurtje de groep uit voor een bespreking over een te bouwen Wiki voor ons leerplein. De school is behoorlijk in beweging. De bouw van het leerplein is in volle gang en een wiki is een mooi middel om kinderen de gelegenheid te geven resultaten, produkten en vindingen op een schoolwiki te plaatsen. Omdat ik als leerkracht geïnteresseerd ben in ICT in de klas en via twitter een netwerk heb opgebouwd van ICT-ers in het onderwijs, neem ik deel aan dit project. Dit zijn momenten waarop ik blij ben met mijn Yurls. Hierop heb ik de afgelopen twee jaar allerlei sites verzameld. Van ICT in de klas tot Brede school, van NT2 tot pubers. En dus ook over wiki's. Het 'spelen' met de wiki die wij waarschijnlijk gaan gebruiken maakt me even onzeker. Het duurt even voordat ik door heb dat je een wiki moet benaderen als een wiki en niet als een website. Gelukkig heb ik leren werken met codes (in het zogenaamde onderwaterscherm!) en valt het invoeren van tekst me gelukkig niet tegen.

Voor de woensdag bij de kleuters kijk ik alvast naar de agenda. Ik draai het gewone programma en in de middag hebben we een bouwoverleg. Voor Sint Maarten bedenk ik een lampion. Ik hou het simpel en combineer een voorbereidingsles over een bezoek aan herfsttuin De Goffert, volgende week, met het maken van een lampion. Een mooie herfsttekening gaan we maken. En die toveren wij dan om in een lampion. Maar dan moet ik wel even zorgen voor een voorbeeld. Met een wascotekening die ik insmeer met zonnebloemolie (geeft een mooi effect en stevigheid) maak ik een mooi voorbeeld voor de kinderen.

Voor de weeksluiting waarin mijn kleutergroep vrijdag over een week een presentatie mag houden, gaan we een herfstlied leren. Mijn collega is als het goed is vandaag begonnen met het aanleren van het lied. Over.... vallende blaadjes. Daarvoor gaan we blaadjes maken van papier. Even op een rijtje zetten welke materialen we nodig hebben, zodat de onderwijsassistent-stagiaire ze kan verzamelen en klaarzetten.

Hé.... is het nu alweer tijd om te koken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten